Sabtu, 18 Jun 2011

warna warni kehidupan

Assalammualaikum..

fuh fuhh..tiup tiup habuk dan sawang yang bersarang..eheh..

agak lama sudah tak mengupdate cik belog ni..memandangkan kesibukan saya (sibuklah sangat..T__T)..saya sudah memulakan kehidupan bekerjaya..kerjaya sebagai pembantu kedai gambar sementara saja..memandangkan cuti yang lama =.=’

dan sepanjang 2 minggu sudah saya bekerja ini..saya belajar sesuatu..tentang satu sisi kehidupan yang saya tahu ia ada..cuma saya tak memahami ia seperti mana sekarang..dan saya sedang berusaha memahami sisi kehidupan itu..tanpa meninggalkan sebarang prasangka yang mampu menghalang usaha dakwah Islam dari terus berkembang..

dari situ saya mula merasakan bahawa indah hidup ini..bermacam corak dan warna yang telah Allah takdirkan buat hambaNya..cuma terkadang hambaNya leka, lupa dan alpa bahawa segalanya milik Dia..sehingga terkadang corak itu dirosakkan dek warna –warna yang tak sepatutnya..

warna kehidupam

biar bagaimana sekalipun corak itu terhasil, ia masih perlu kembali kepada sang pencipta..biarpun jalan cerita kehidupan itu ada masanya jauh tersasar..kembalilah kepadaNya..kerana setiap yang ditakdirkan punya hikmah tersendiri..hikmah yang terkadang saat ini kita tak nampak ia lagi..tapi ketahuilah, ia akan datang saatnya..cantik kan aturan tu..

saya katakan ia cantik bila aturan yang ditakdirkan itu tersusun dengan cantik..pernah dengar “keindahan akan datang pada waktunya” ?? sebab Allah Maha Tahu apa yang terbaik untuk hambaNya…cuma kita sering kali mementingkan diri sendiri..lebih mengikut apa dikata hati dari ketentuan Illahi..tak semua mende yang kita nak adalah yang terbaik untuk kita dan tak semua yang dibenci itu adalah terburuk untuk kita..kn?

"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." -Surah Al-Baqarah ayat 216

hidup hanya sekali..jom kita enjoy..ops, apa ni enjoy-enjoy..tak ingat akhirat ke? eheh..Islam tak pernah menghalang umatnya untuk enjoy..tapi perlu diingat, enjoy dibenarkan itu ada syarat..aisy, banyak betul syarat..ha, ni lah keindahan hidup dengan islam..syarat tu bawak banyakkkkkkk kebaikan untuk kita..ok, saya tak nak bercerita soal kebaikan-kebaikan yang banyak tu..sebab, kalau nak diceritakan sampai tujuh keturunan pun belum tentu habis..eheh..^_^

maka hargai kehidupan yang sekali ini..kita tahu dan faham bahawa ia hanya sekali..takkan datang yang kedua kali..kerana itu, jangan jadikan ia kehidupan yang akan disesali nanti..nauzubillah..moga dijauhi penyesalan tak sudah yang berlagu sepi..jangan berhenti untuk mengejar cinta Illahi..kerana rahmatNya sungguh tak bertepi..subhanallah..

alangkah indahnya hidup ini bila segalanya untuk Illahi…

ok, jom kita hayati lagu ni..pertama kali saya dengar..saya sudah jatuh hati..anda bagaimana? (eheh..dh mcm iklan lak)

p/s : moga kita tetap terus istiqamah dijalanNya..ya Allah tetapkan hati kami dijalanMu..

kem Insan Rabbani II..moga Allah permudahkan urusan..

senyumlah, ada sesuatu yang menanti bersama setiap yang ditakdirkan..

saya ada kawan baru yang berbeza dengan yang lain..^^

tak sabar nak puasa…

Tiada ulasan:

Catat Ulasan