Rabu, 22 Disember 2010

saya perlu jawapan..

assalamualaikum..

semasa saya membalas komen-komen di ruang sembang saya, cik jana tinggalkan 1 link pada saya..bile saya bukak, link itu tentang contest i need an answer..due date yang diberikan hujung disember ni..cara nak join contest hanya jawab soalan yang diberikan..dan soalan itu adalah:

"bagaimana nak jadi baik kalau semulajadinya jahat??dan berapa harga kebaikan??"

ok, ni jawapan saya..

dosa

setiap manusia itu dicipta bersama satu fitrah..fitrah yang ada dalam setiap individu..iaitu fitrah ke arah kebaikan..maka, tiada istilah semula jadi jahat..dan begitu juga tiada manusia sempurna dan maksum melainkan nabi Muhammad s.a.w..kerana baginda dilindungi Allah dari mebuat kesilapan..tapi manusia itu perlu sentiasa membaiki diri ke arah yang lebih baik..

proses untuk menjadi baik itu perlu mujahadah..ya, mujahadah yang sangat kuat..mujahadah itu pula perlu usaha dan doa..Muhammad b Abdullah Asy-Syibli berpesan: “jika engkau mahukan kemesraan dengan Allah, maka engkau mesti garang terhadap dirimu sendiri (tidak menuruti nafsumu). kalau engkau sudah merasakan manisnya berhubung dengan Allah, tahulah engkau bagaimana pahitnya berpisah denganNya.” jadi, mujahadah paling utama adalah melawan nafsu..sebab nafsu yang menjadikan manusia jahat..bermakna proses perubahan ke arah yang lebih baik bermula dari peperangan nafsu dalam diri..jawapan untuk persoalan bagaimana mahu menjadi baik adalah perlu melawan nafsu untuk mencapai tahap baik mengikut maksud baik dalam islam..iaitu baik mengikut acuan al-Quran dan Assunnah..

harga kebaikan itu tak ternilai..kerana syurga adalah ganjaran yang telah dijanjikan..bahkan untuk melalui sesuatu kebaikan memerlukan suatu mujahadah yang tinggi kerana suatu kelaziman dam diri manusia..untuk membuat perkara jahat itu sangat mudah..tetapi untuk membuat kebaikan amat payah..mendapatkan syurga bukan semudah mendapatkan gula-gula..perlukan usaha yang konsisten dalam membuat kebaikan..firman Allah yang bermaksud “Sesungguhnya beruntunglah orang-orang yang beriman, (yaitu) orang-orang yang khusyu’ dalam sembahyangnya, dan orang-orang yang menjauhkan diri dari (perbuatan dan perkataan) yang tiada berguna, dan orang-orang yang menunaikan zakat, dan orang-orang yang menjaga kemaluannya, kecuali terhadap isteri-isteri mereka atau budak yang mereka miliki. Maka Sesungguhnya mereka dalam hal ini tiada terceIa. Barangsiapa mencari yang di balik itu  Maka mereka Itulah orang-orang yang melampaui batas”. [Qs. Al-Mu’minun : 1-7 ]..ini sudah jelas menunjukkan bahawa harga kebaikan itu sangat tinggi untuk dibayar oleh harta manusia kerana syurga dunia dan syurga akhirat suatu yang jauh berbeza..

ok..ni adalah jawapan saya untuk persoalan miss luna..jawapan yang mungkin simple..sekadar memenuhi undangan..orang kata orang berbudi kita berbahasa kan..neway, trimas tuk cik jana kerana sudi singgah ke belog saya..salam ukhuwah ya (^__^)..untuk semua yang berminat join contest ni silakan..maseh ada waktu..selamat mencuba (^______^)

p/s> saya risau lagi pasal duit..huhu

alhamdulillah..titas sudah berjaya didaftarkan..tggl b.i je..

expect unexpexted..herm…

2 ulasan:

  1. sila join..(^__^)

    oh ya, dah wat sila tinggalkan link jawapan kamu di http://nuurjana.blogspot.com/2010/12/i-need-answer-contest.html

    selamat menjawab (^______^)

    BalasPadam