Khamis, 23 Julai 2009

sebuah persoalan

Dalam dunia remaja yang penuh pancaroba ini, persoalan tentang kehidupan sering mengasak fikiran.. alam inilah alam dimana proses meniti ke dunia yang lebih matang dilalui… persoalan cinta adalah persoalan yang sering dibelenggu remaja dan setiap tahap umur.. namun cinta itu perlu digariskan kepada sebuah landasan yang betul..bukan dengan landasan nafsu…

Cinta itu lumrah dan fitrah.. namun seringkali lumrah dan fitrah itu menjadi fitnah.. sahabat, ALLAH mengurniakan naluri cinta itu bukan untuk di nodai..tapi untuk dihargai dan digunakan untuk mencari cinta yang selayaknya.. cinta berlainan jenis yang menjadi trend masa kini seringkali disalah ertikan sebagai cinta sejati dan pelbagai istilah lagi… kita lihat kembali, dimana sejatinya cinta itu andai ia dipenuhi dengan maksiat dan mampu menarik diri kepada sebuah kehancuran.. hancur dunia, hancur akhirat..

Islam itu indah, didalam islam.tiada istilah couple atau kekasih di antara bukan muhrim..lihatlah sahabat, bagaimana indahnya islam itu yang menjaga kemaslahatan umatnya.. hanya lafaz pernikahan yang menjadi titik tolak kepada sebuah perhubungan.. ada yang mendakwa mereka kekasih tapi masih menjaga batas-batas(couple islamik)..ya, mereka menjaga batas, tapi adakah mereka mejaga diri dari zina? Rasulullah sudah menerangkan kepada kita jenis-jenis zina..zina mata dengan melihat, zina telinga dengan mendengar, zina mulut dengan bercakap, zina hati dengan sentiasa merindu, zina fikiran dengan sentiasa teringat..mungkin mereka tidak melakukan zina secara terang tapi hakikatnya banyak anggota mereka berzina.. astaghfirullah, adakah ini yang mereka katakan sebagai menjaga batas?
Sahabat, cinta sejati hanya pada ALLAH selayaknya.. siapalah kita tanpa tuhan yang maha berkuasa? Lihat kembali permulaan sebuah kehidupan manusia, penciptaan kita saja sudah cukup hina..namun ALLAH mengangkat manusia untuk menjadi khalifah kepada semua makhluk kerana kurniaan akal dan fikiran yang cukup tinggi nilainya.. adakah kita akan merosakkan keistimewaan itu dengan perkara yang mampu membuat pencipta kecewa dengan ciptaanNYA? Renung kembali sahabat, ALLAH sudah menetapkan bahawa di dunia ini, setiap makhluk itu pasti berpasangan.. jangan risau sahabat, Allah sudah menentukan seseorang untuk kita sebagai pasangan.. buruk baik pasangan itu berlandaskan sifat kita sebagai hamba ALLAH.. semua orang ingin mempunyai pasangan yang baik akhlak dan peribadi, maka jadikanlah diri anda sebagi seorang yang baik akhlak dan peribadi…

Sahabat, perempuan yang baik adalah yang dijaga ALLAH, tidak sedikt pun ALLAH membenarkan mana-mana lelaki untuk menyentuhnya dirinya walaupun hatinya..kerana ALLAH teramat mencintainya.. tetapi andai kita bergelumang dengan cinta lelaki, dimana ALLAH untuk menjaga kita? ALLAH seolah-olah melepaskan kita kepada seseorang yang banyak mengecewakan kita.. andai ALLAH datangkan kesedaran dalam diri untuk meninggalkan cinta lelaki, bermakna ALLAH ingin ambil kita kembali untuk dijagaNYA.. mengapa masih ragu-ragu? Carilah cinta illahi sahabatku.. agar hidup sentiasa dalam ketenangan.. tiada cinta yang lebih indah dari cinta illahi..kekuatan itu harus dicari bukan ditunggu…Semoga kalian menjadi kecintaan ALLAH..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan