Jumaat, 18 Mac 2011

manusia oo manusia..

Assalammualaaikum..

dalam hidup ni, Allah takdirkan kita bertemu dengan bermacam jenis orang kan..jenis yang baik, jahat, penyabar, peramah, talam dua muka, penyebar cerita dan macam-macam jenis lagi..pertemuan yang ditakdirkan Allah itu adalah pertemuan yang membuat kita berfikir dan mengambil pengajaran dek sikap manusia untuk kita tak ulangi kesilapan sama..

Islam-Is-The-Way-Of-Life

disini saya mahu berpesan..pesan buat diri sendiri dan kamu sekalian terutamanya kamu..ya, kamu yang berkaitan..

* jangan musnahkan kepercayaan manusia lain kepada kamu..sebab nanti hidup kamu akan dibelenggu kesusahan..susah dunia, susah akhirat…

* jangan jadi manusia munafik..rasulullah beri tanda, manusia munafik adalah manusia yang tidak berpegang pada janji..bila berjanji, jangan sekali mungkiri..terutama bila kamu berjanji untuk tidak bercerita tentang rahsia yang kamu ketahui kepada manusia lain..sungguh, tanpa kamu sedar, kamu sedang menempah diri di neraka..nauzubillah…

* jangan suka menyebar cerita manusia lain yang tidak betul..ini yang mereka kata talam dua muka..di depan, lain yang dikata..belakang bukan main hebat kamu mengata tentang manusia itu..bahagia kah begitu?? ketahuilah, suatu hari nanti kamu akan hilang ketenangan hidup..

* berubahlah ke arah kebaikan..kamu pasti tak mahu terus dibelenggu kejahatan kan..Allah Maha Pengampun..semua manusia layak diberi peluang kedua..tapi, jangan disia-siakan peluang yang ada..gunalah sebaiknya..

* didik hati untuk ikhlas..setan durjana paling benci dengan manusia yang ikhlas..kerana jarum dia sukar menusuk kehati manusia yang ikhlas..tak perlualah mengungkit-ngungkit setiap perbuatan dan pemberian..biarkan yang menilai pengorbanan kamu itu Allah sebab Dia akan beri ganjaran yang terbaik..

* jangan pernah merasa diri betul..sebetul-betul kamu, ada manusia lain yang lebih betul dari kamu..cubalah menerima kritikan..manusia yang menegur kamu tanda dia sayang kamu..sebab tak mahu tengok kamu terus hanyut dan jatuh jauh dari silap kamu..

saya menegur sebagai manusia yang banyak silap..teguran ini untuk saya dan semua..sebagai peringatan dan usaha ke arah menjadi manusia terbaik disisiNya..jom sama-sama kita berusaha ^____^

p/s : moga peluang yang diberi dimanfaat sebaiknya…berubahlah andai mahu diterima

sekali lagi..memaafkan mudah melupakan payah..huhu

sekali terkena cukup buat diri berwaspada..pengajaran bermakna..jangan mudah percaya manusia biar sebaik mana dia..huhuhu

manusia tercantik adalah manusia yang kaya budi bahasa..jom jadi cantik..

1 ulasan:

  1. dan maaf yang dituntut adalah yang tidak mengenang keburukan itu selepas dimaafkan. dan pulak, yang indah dalam hidup itu adalah tiada keburukan yang dikenang... :-)

    BalasPadam