Rabu, 6 Januari 2010

dari hati ini..

Beberapa hari ni, macam2 mende terjadi seiring dengan mood dan perasaan ku...akibat memikirkan banyak perkara, aku mudah sensitif..aku mudah marah...maafkan ku sahabat sekalian..aku gagal dalam menghadapi ujian Allah untuk mendidik jiwa yang sabar..aku lebih turutkan nafsu marahku....maafkan ku...

wahai diri..
jangan mudah merasa kecewa..
tanamkan dalam diri, redha dalam ketentuan illahi...
percayalah, Allah sentiasa ada untukmu...

tenanglah wahai hati..
sesungguhnya ujian dan dugaan itu tanda kasih sayangNya..
tanda kebijaksanaanNya dalam mendidikmu..
mengajarmu erti sebenar sabar dan redha atas ketetapanNya..

ingat wahai jiwa..
manusia yang kuat adalah manusia yang mampu berhadapan cabaran dengan berani..
yang mampu tersenyum bila dirinya disakiti..
yang tidak mengeluh walau hatinya pedih..
yang mampu memujuk dirinya yang kecewa..
yang rela diri diseksa lantaran ingin jiwanya sekental pejuang-pejuang islam..
yang meletakkan sepenuh pengharapan padaNya...

sedangkan diri ini, hati ini, jiwa ini....
seringkali tewas dalam tarbiahnya..
mudah sekali kecundang menghadapi ujiannya...
mengalir air mata kecewa..
memberontak dan membentak dalam duka..

bagaimana mungkin...
aku mampu menjadi Rabiatul Adawiah yang menghambakan diri hanya buat sang pencipta..
menjadi Saidatina Khadijah yang rela berkorban di belakang dakwah Rasulullah s.a.w..
menjadi setabah Hajar dan Sarah..
jika ujian sekecil ini, jiwaku lemah..
hatiku kecewa..
diriku terluka..

wahai Nur Amalina Misron...
didiklah dirimu untuk bersabar..
Redha kan hati dan jiwamu untuk pendidikan yang mematangkan diri..
kawallah amarahmu dengan zikrullah padaNya..
ingat wahai diri..hanya dengan mengingati Allah hatikan tenang...

Ya Allah, Ampuni dosaku..sesungguhnya hambaMu ini seringkali khilaf..aku sering menurut nafsu..aku sering gagal dalam mendidik jiwaku..aku mohon Ya Azim...hanya padaMu aku berharap dan bersandar..aku inginkan cintaMu ya Rahman..aku ingin kan kasih dan sayangMu memenuhi seganap hatiku..namun aku tahu, aku hanya hambaMu yang hina..yang sering berbuat dosa..ampuni aku ya Rahim...juga sekalian umat islam....

maafkanku sahabat sekalian, andai ada yang terasa dengan perbuatan dan percakapanku..maafkanku..

1 ulasan: