Khamis, 19 November 2009

mama, abah....akak rindu

rindunyeerrr....perasaan ini yang sedang di hatiku...tak sabar rasanya nak menjejakkan kaki di rumahku..menghabiskan waktu seminggu untuk keluargaku..aku ingin berbakti sepenuhnya untuk keluargaku..aku memang sangat rindu saat ini..hmm, nape ye? padahal tak sampai sebulan aku sampai di kelantan ni..dan minggu depan, rabu malam..insyaallah aku akan bertolak balik(doakan perjalanan ku selamat sampai)...eheh, cam pelik kan..tapi nilah hakikatnya..

actually, tadi aku terbaca blog seseorang yang menceritakan tentang kehilangan orang yang disayangi...lalu aku membayangkan seandainya aku juga kehilangan orang yang sangat-sangat aku sayang..apakah yang akan jadi padaku..ditambah tanggungjawab ku sebagai anak sulung kepada 4 orang adik dibawahku...aku masih tak dapat bayangkan kehidupanku nanti...tapi aku harus akui bahawa, setiap yang hidup pasti akan pergi juga..tiada yang kekal di dunia ini melainkan Allah..astaghfirullah, ampunkan aku kerana terlupa akan hakikat ini...

bagaimana tingkah kita dengan ibu bapa kita?? menyenangkan hati mereka?? atau sering membuat fikiran mereka merunsingkan mereka?? kita sering marah bila saja ada yang tak kena..tapi pernahkah kita terfikir bahawa setiap yang mereka lakukan adalah kerana sayangnya mereka pada kita?? semalam, aku menonoton 360 di tv3...berkisar tentang remaja yang inginkan kebebasan..lalu aku terfikir, kebebasan bagaimana agaknya yang mereka perjuangkan?? melepak tanpa arah tujuan, melakukan sesuatu yang akhirnya menyebabkan mereka binasa dan sebagainya..adakah itu kebebasan yang mereka inginkan?? aku juga remaja seperti mereka..tapi aku masih tidak memahami erti kebebasan yang mereka inginkan...

mungkin kebebasan bagi mereka adalah bila lepas dari pandangan ibu bapa,boleh berbuat apa saja tanpa ada sesiapa yang membebel..ketahuilah remaja sekalian, tiada ibu bapa yang inginkan keburukan pada anak mereka..segala yang dilakukan ibu bapa kita adalah kerana sayangnya mereka pada kita..tapi cara mereka menzahirkan sayang itu berbeza..saat kita kecil, kita dipeluk, didukung, dicium penuh manja..lalu masa terus berjalan meninggalkan kita dan kita menjadi remaja...masa inilah kita lupa bahawa ibu bapalah sebenarnya segalanya buat kita...tapi jiwa muda lebih diturutkan...kita mudah marah bila kehendak dan tuntutan kita tidak dipenuhi...tapi pernahkah kita cuba memahami kenapa kehendak itu tidak dipenuhi??

pernahkah kita bersyukur kerana dikurniakan kedua ibu bapa??..biar siapa pon dia, dia tetap ibu bapa yang telah melahirkan dan mendidik kita...pernahkah kita meluahkan perasaan sayang kita pada mereka?? kadang-kadang kita terlalu ego untuk mengaku itu..malu kononnya..bila sesuatu itu hilang dari pandangan mata barulah dikesali ketiadaannya..bila sayang, katakan sayang......

pengorbanan mereka terlalu besar...tak mampu dibalas hatta diberi segunung emas permata...kasih mereka tak pernah berhenti buat kita...Ya Allah, bertambah rasa rindu di hatiku..mama, abah..akak minta maaf andai pernah mengguris hati kalian..akak sayang sangat-sangat mama n abah...maaf andai diri ini tak mampu menjadi anak dan kakak yang terbaik...akak tahu, akak banyak buat salah...terima kasih kerana mendidik akak hingga kini...hanya Allah yang mampu membalas jasa kalian..akak sayang mama abah....Ya Allah, Ya Azim, sayangilah ibu bapaku sebagaimana mereka menyayangiku ketika aku kecil hingga kini..sesungguhnya, dihatiku hanya ada mereka ya Allah..berikan mereka hidayahMu..jangan jauhkan mereka dari cinta dan sayangMu...ameen...

mama, abah...akak rindu...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan