Jumaat, 6 November 2009

3 perkara

Cuti aku dah berakhir, maka semester baru pun bermula..bila saja semester baru bermula maka ini bermakna ia adalah semester terakhir aku disini..di apium, di pusat asasi pengajian islam kelantan..sungguh, terasa cepat masa berlalu..and tandenye aku dh tua (but still aku dlm golongan remaja k) mmg la, mne de manusia semakin mengecil..hmm, esok mlm (7 nov 09, sabtu) aku akan meninggalkan kajang dan bergerak menuju kelantan untuk suatu perjuangan menuntut ilmu..doakan perjalanan aku selamat..

Tika ini, aku masih dirumah, menghabiskan sisa-sisa masa kelapangan yang ada kerana selepas ini masa yang ada dirasakan sangat bernilai untuk dibazirkan begitu saja. bila saja kaki ini melangkah ke bumi nilam puri, pelbagai perkara perlu diselesaikan..juga ditunaikan..tanggungjawab sebagai mahasiswa, muslimah dan mujahidah..ya mujahidah dalam melawan nafsu malas n bermacam jenis nafsu demi kejayaan dunia akhirat..Insyaallah..

Rasa rindu untuk bertemu sahabat-sahabat menggamit hati..sahabat sekalian, ini semester terakhir kita bersama..semoga semester in menjadi kenangan yang sangat indah buat kita..ukhwahfillah abdan..APIUM NP kini pasti merasa sedikit kekurangan kerana seorang pendidik yang tak pernah jemu mendidik pelajarnya telah dipanggil illahi..semoga dia tenang bersemadi disana..Alfatihah..

hmm..renungkan kata-kata ini...

3 perkara..

Pandanglah temanmu kerana 3 perkara
1.Kerana Allah,
2.kerana ilmunya
3.hubungannya dengan makhlukNya,

dan Janganlah kamu memandang kerana 3 perkara ini
1.Kerana rupa,
2.kerana kuasa,
3.kerana harta,

dan Elakkan 3perkara semasa bersahabat
1.hasad,
2.dengki
3.tipu helah,

dan Peliharalah 3 perkara semasa bersahabat
1.niat,
2.amal
3.akhlak

sesungguhnya bersahabat itu indah jika kamu tahu caranya sekalipun kau bersahabat dengan musuh..selamat bersahabat=)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan